top of page

Arki kissojen kanssa

  • Jaana
  • 2.3.2024
  • 2 min käytetty lukemiseen

Me ollaan asuttu nyt jo kuukauden uudella paikkakunnalla Porissa. Kissojen kanssa arki ei muuton myötä ole oikeastaan muuttunut, mutta nyt haluan kuitenkin kertoa teille, että millaista se arki meidän luona nyt onkaan!


Kissojen rutiinit..


...on tällä hetkellä tasaiset ja sellaisesta kissat pitävätkin! Koska olen ollut nyt kotona kokoaikaisesti, niin kissojen ensimmäinen ateria on vasta 12 aikaan aamupäivällä. Meillä kissat syövät neljästi päivässä ja pyrin siihen, että ruokailujen välillä olisi kolme tuntia aikaa, mutta joskus se saattaa mennä sen yli, koska viimeisin ateria kissoilla on yleensä 00 illalla, eli keskiyöllä, jolloin ilta- ja aamupalan välille tulee tasan 12 tuntia väliä.

Olen saanut nyt kuitenkin harjoittelupaikan opiskelujen vuoksi, jonka myötä jatkossa heräilen aikaisemmin, joka taas tarkoittaa sitä, että kissojen aamupala on jatkossa työajoista riippuen 7-8 aikaan. Työpäivien aikana kissoilla ei ole ruokatarjoilua, mutta viimeistään 15-16 aikoihin kissoilla on yleensä aktivointiaika. Viime päivinä me ollaan harjoiteltu Mirrin kanssa toisen kissan hajuihin tutustelua ja poikien kanssa me treenaillaan harjaamista. Meshon kanssa ollaan edetty paljon nopeammin, mutta se johtuu varmastikin siitä, että Niki on edelleen kipeä. Sen takia olenkin miettinyt, että onko nyt oikeastaan hyvä idea treenata, kun en myöskään tiedä, että mikä sitä kipua oikeasti aiheuttaa. Nikin sairastelusta on enemmän kerrottu kissojen muissa somekanavissa Instagramissa ja Facebookissa. Ne on nimimerkillä @sekalainenkonkkaronkka




Mitä syötän kissoilleni?


Meillä kissojen ruoat juuri tällä hetkellä ovat Bozitan märkäruokaa ja aktivoinnissa käytössä on Dagsmarkin sekä Britin eläinlääkäri kuivaruokaa. Mirrillä käytössä on tuo Britin ruoka, koska se lievittää stressiä sekä liuottaa ja ennaltaehkäisee virtsakiteiden syntymistä. Meillä on kaapissa odottamassa kahta erilaista Wild Freedomin nappulaa sekä Nikille hetkittäin tilattua gastro-kuivanappulaa.

Olen ajatellut myöskin, että lisäisin kissojen ateriarytmiin jonkin täydennysmärkäruoan, mutta en ole vielä keksinyt tai löytänyt sopivaa sellaista. Kissojen painoa pitää kanssa tarkkailla uuden aterian lisäämisen jälkeen, koska tällä nykyisellä määrällä painot on pysynyt hyvänä. Tarvittaessa muokkaan aterioita niin, että jaan esim. päivällisen kahteen osaan, jolloin ruoan määrä ei vähene, mutta aterioita on enemmän. Kissat kun yleensä pitää siitä, että aterioita on useamman kerran päivässä, eli n. 3-6 kertaa.


 
 
 

Kommentit


bottom of page