top of page

Kissojen eläinlääkärikäynnit

  • Jaana
  • 1.7.2024
  • 2 min käytetty lukemiseen

Meillä on koko porukka käynyt eläinlääkärissä vuosittaisessa terveystarkastuksessa.


Oon ottanut tavaksi, että kissojen vuoden isoimmat lääkärikäynnit tehdään kahdessa eri erässä, koska hammashoidot haluan tehdä niin, että kissoilta poistetaan myös niitä kipeitä hampaita samalla kerralla, jos sellasia on. Se helpottaa myös eläinlääkärien työtä, jos ne ovat kahdella eri kerralla, koska ainakin nää viimeiset kaksi kertaa kissoilla on sisältänyt myös jotain muita varmuuden vuoksi tehtyjä tarkistuksia.


Ekalla kerralla kissoilla otetaan pääasiassa verikokeita, mutta jos on tarve, niin annetaan verikokeita, annetaan kipulääkityksiä tai hoidetaan muita lääkityksiä kuntoon ja tehdään muita testejä. Vuonna 2023 näihin "muihin testeihin" lukeutui Nikin tulehdusarvojen tsekkaus ja Mirrin pissanäyte. Tänä vuonna näihin kuului Nikin vatsaontelon ultra ja Mirrin kipulääkepistos. Lääkärikäynteihin ujutan mukaan myös kynsien leikkausta ja tällä kertaa Mirriltä leikattiin myös takkuja pois, kun niitä oli jostain syystä ilmaantunut.


Suunnitelmiin tuli kylläkin sellainen poikkeus, että lääkäri ei antanut kipulääkepistosta, koska ei tiennyt, että voiko sellaisen antaa näin nopeasti. Pistos otetaan siis hampaiden hoidon yhteydessä toisella klinikalla.



Mirrille ja Mesholle oli tarpeen antaa myöskin rokotuksia ja nyt voidaan olla seuraavat 2-3 vuotta ilman uusia rokotuksia. Mirrille annettiin viime vuonna rokotukset myös, mutta lääkäri käytti Nobivac-valmistetta, jolloin flunssarokote pitää antaa jo vuoden päästä uudelleen. On paljon fiksumpaa ottaa Purevax, koska vuosittain kissat käy meillä klinikalla kuitenkin ja rokotteet tietysti lisää hintaa.


Voi tietysti olla tilanne, jossa kissalle ei sovi Purevax, jolloin Nobivac voi sopia ja itsekin siinä tapauksessa Nobivacia käyttäisin.


Mirrillä on käytössä spondyloosin hoitoon Cartrophen-pistossarja, jonka hän sai maaliskuussa. Nyt on kuitenkin ilmennyt sellaisia oireita, joista voisi päätellä, että spondyloosiin liittyvät kivut on jälleen läsnä. Jos oireilu lakkaa uuden pistoksen jälkeen, niin oma epäilys on oikeassa.



Nikillä ilmentyneiden ruokaongelmien takia ei ole vielä varmaa, että hoidetaanko Nikin hampaita torstaina vai aletaanko tutkimaan tätä nykyistä käytöstä. Nikin kanssa terveyshuolia on ollut jo niin paljon, että ne saisi pikku hiljaa alkaa riittämään. Helpointa olisi, jos kaikelle löytyisi diagnoosit hyvin, mutta tässä tapauksessa luulen, että sitä joudutaan alkaa etsimään ja pohtimaan, että mitäs nyt, jos tilanne ei ota helpottaakseen.


En käytä Evidensian- tai minkään muunkaan ketjun alaisia klinikoita mielellään, mutta Nkin kohdalla harkitsen Helsingin Felinassa käyntiä, kun se on sen verran suosittu kissojen suolisto- sekä sisätautiosaamisen suhteen.


Myöhemmin on tarkoitus ottaa kissoilta myös ulostenäytetestit ja varautua siihen, että joudutaan häätämään suolinkaisia, joka edellyttää asunnon perusteellista siivoamista useampana kertana, kissojen vessojen desinfiointia ja petien 60° pesuun laittamista sekä tietysti kissojen lääkintää. Jatkossa tartunnan ilmetessä aion lääkitä kissat 3-4 kertaa aina kahden viikon tauolla, koska suolinkaisen elinkaari on 8 viikkoa. Suolinkaisen munia on myöskin kaikkialla, missä kissa on liikkunut, jonka takia imurointi ja pesien pesu tai höyrytys on tärkeää.

 
 
 

Kommentit


bottom of page